يادداشتي را كه در زير ملاحظه مي فرماييد، هشدارنامه اي است كه اين انجمن 5 سال پيش صادر كرده بود و پيش بيني چنين روز شومي را براي باغ اكولوژي نوشهر مي كرد.
با هم متن آن را مي خوانيم ...

باغ گياهشناسي نوشهر

″خطر انهدام″

باغهاي گياهشناسي مكانهايي هستند كه مجموعه‌اي از گياهان داراي شناسنامه علمي با نظم و ترتيب خاص و با اهداف مشخصي در آنها كشت و نگهداري مي‌گردند. اين مجموعه‌ها علاوه بر نقش مهمي كه در تحقيقات علوم گياهي، منابع طبيعي و كشاورزي ايفا مي‌نمايند به عنوان آزمايشگاهي براي دانشجويان و محققين اين رشته‌ها مورد استفاده قرار مي گيرند.
امروزه نقش باغهاي گياهشناسي در حفاظت از گونه‌هاي گياهي به عنوان يكي از اصلي ترين وظائف دست اندر كاران كشاورزي و منابع طبيعي به حساب مي آيد. اين مكان‌ها با جاذبه‌هاي طبيعي خود نظر بسياري از گردشگران را به خود جلب مي‌نمايند و از جاذبه هاي گردشگري شهر‌هايي هستند كه اين باغها در آنها احداث شده‌اند.
باغ گياهشناسي نوشهر كه با نامهاي باغ اكولوژي نوشهر و آربراتوم نوشهر نيز شناخته مي‌شود در سال 1333 با هدف انجام مطالعات اكولوژي و سازگاري گونه‌هاي درختي و درختچه‌اي داخلي و خارجي طراحي و ايجاد گرديد. امروزه برخي پايه‌هاي درختي موجود در اين باغ تنها بازماندهاي طبيعي منطقه و از ذخاير ژنتيكي با ارزش به حساب مي‌آيند و لازم است به عنوان آثار ملي حفظ و نگهداري شوند. در اين باغ حدود 650 گونه گياهي ايران و جهان نگهداري مي‌شوند كه برخي از آنها اهميت جهاني دارند و در مناطق ديگر كشور مشابه آنها ديده نمي‌شوند. وجود اين باغ در مركز شهر نوشهر به عنوان يك مجموعه با ارزش فضاي سبز مي تواند منبع توليد درآمد از طريق جلب توريست باشد. با برنامه ريزي كه براي مجموعه‌ باغهاي گياهشناسي كشور به عمل‌ آمده ، تخصيص بودجه كافي براي تكميل آنها و مهيا نمودن فضاي  مناسب براي بازديد عموم ميسر خواهد بود.
   
خطراتي كه اين مجموعه را تهديد مي‌كند

طي دو سال گذشته ايجاد يك راه اختصاصي در دستور كار سازمان بنادر و كشتيراني در شهرستان نوشهرقرار گرفته است. متاسفانه مسير اين راه داخل مجموعه باغ گياهشناسي نوشهر قرار گرفته است. اصولا امروزه در رابطه با توسعه در هر بخش از شهر، اولين مرحله برنامه ريزي ، بررسي‌هاي زيست محيطي و مشاوره در اين زمينه است. متاسفانه در برنامه توسعه فعاليتهاي سازمان بنادر و كشتيراني، ارزانترين و بي دردسرترين راه ( به ظاهر)، قطع درختان بي‌نظير اين مجموعه، در نظر گرفته شده است. لازم به ذكر است كه ايجاد اين راه اختصاصي كه به طول 5/1 كيلومتر و به عرض 30 متر مي باشد نه تنها منجر به قطع تعداد زيادي از درختان كهنسال  و با ارزش بومي و غير بومي مي‌گردد، بلكه عبور تريلي ‌هاي باربري از داخل مجموعه باغ باعث آلودگي شديد هواي منطقه شده و در ختان همجوار كه ذخيره ژنتيكي برخي از پايه‌هاي منحصر به فرد هستند را  مورد تهديد قرار ميدهد. در نتيجه اين مجموعه گرانبها كه نقش ريه شهر را ايفا مي‌كند تبديل به تلي از درختان قطع شده و خشك شده خواهد شد، ضايعه اي كه به هيچ وجه قابل جبران نخواهد بود. در اين قسمت از مجموعه كه براي احداث جاده در نظر گرفته شده است علاوه بر گونه هاي بومي گونه هايي مثل سكويا، لاله‌دار، اروكاريا، كاجهاي مختلف و پهن برگان غير بومي با ارزشي وجود دارد كه جابجايي و جايگزين كردن آنها امكانپذير نمي‌باشد. در اينجا اين سوال مطرح مي‌گردد: چرا توسعه را در بندر امير آباد در همين استان انجام نمي‌دهيم؟ چرا ايجاد راه دريايي مورد بررسي قرار نمي‌گيرد؟ و بالاخره چرا مسيرهاي ديگري كه مستلزم صرف هزينه‌هاي بيشتر مي‌باشد وليكن از نظر زيست محيطي خطر كمتري دارند انتخاب نمي‌شوند؟
انجمن اعضاء هيأ ت علمي موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع با توجه به رسالتي كه بر عهده گرفته است از مقامات محترم مملكتي تقاضا دارد بهر نحو ممكن مانع از تخريب اين ميراث علمي  و فرهنگي كشور شوند و همچنين آمادگي دارد در جهت بررسي گزينه هاي ديگر براي احداث راه همكاري نمايد.


            انجمن اعضاي هيات علمي موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع